Game Pass Oyun Sektörünün Geleceği Mi?
Xbox game pass ilk defa 1 Haziran 2017'de yayınlandığında, oyun sektörünü bu kadar kısa sürede bu kadar kalıcı bir şekilde değiştirebileceği kimin aklına gelirdi? Peki bundan sonrasında bizi neler bekliyor?
2017 yılında Xbox konsolları ve daha sonrasında PC platformunda kullanıma sunulan Game Pass, esasında içinde birçok oyun bulunan ve aylık para ödeyerek erişilebilen bir kütüphane. Bu kütüphane içerisinde şu anda 400'den fazla oyun bulunmakta. Bu oyunlar Microsoft Xbox'ın kendi oyunları olduğu gibi 3. Parti oyunları da içeriyor. Bu oyunlar zamanla kütüphaneye eklenip çıkarılabiliyor, yani firmanın kendi oyunları hariç diğer oyunların kalıcı olmadığı bir sistem.
Sistem uygun bir fiyata birçok oyuna erişimi sağlaması ile oyuncuların birçoğunun gözdesi haline geldi. Aylık abone sayısı 30 milyonu geçen sistem, çıkışından bu yana ne kadar güçlü bir hale geldiğini gösteriyor. Üstelik bu sayılar, oyuncuların da sisteme alıştığının ve kullandığının bir kanıtı.
Xbox Game Pass nasıl ortaya çıktı?
Microsoft, ilk nesil Xbox konsolunu 2001 yılında tanıtarak konsol pazarına giriş yaptı. İlk nesil Xbox konsolu 24 milyon adet satışa ulaştı. Daha sonrasında Xbox 360 ve Xbox One ile devam eden konsol macerası, son olarak Xbox Series S/X konsolları ile devam ediyor. Konsol pazarında hatırı sayılır bir paya sahip olsa da hiçbir zaman rakipleri Sony ve Nintendo kadar satamadı. Örnek olması bakımından Sony sadece Playstation 2'den 160 milyon adet sattı. Nintendo ise Switch konsolundan bugüne kadar 125 milyondan fazla bir satış sayısına ulaştı.
Konsol piyasasında geride kalan Microsoft, pazarı kurallarına göre oynamak yerine pazara yeni kurallar getirmeyi seçti ve Game Pass sistemini kullanıma sundu. Esasında konsol satışıyla başaramadıklarını yeni bir teknolojide öncü olarak başarmayı amaçladılar.
Üstelik sadece bununla kalmayıp bulut teknolojisini de sisteme entegre ettiler. Xcloud sistemi, Xbox Game Pass'e entegre edilerek insanların internet üzerinden de Game Pass oyunlarını oynayabilmeleri sağlandı. Böylece Xbox, her iki sistem için de öncü konumuna geldi.
Game Pass nasıl alışkanlıklarımızı değiştirdi?
Game Pass çıkışını yaptıktan sonra oyun dünyasını ve oyuncuların alışkanlıklarını kökünden değiştirdi. İnsanlar artık oyunları almadan önce Game Pass de var mı acaba? Diye bakınmadan edemiyor. Ancak sanılanın aksine bu durum oyunların satışlarına olumsuzluktan çok olumlu bir etki yapıyor. Geçtiğimiz aylarda çıkışını yapan Lies of Pi bunun en büyük örneği. Oyun ilk günden Game Pass'e gelen oyun, aynı zamanda 1 milyon satışı da geride bıraktı. Böyle bir oyun için bu çok ciddi bir başarı.
Game Pass aynı zamanda Xbox konsolu için de lokomotif görevi görüyor. İnsanlar Xbox konsollarını Game Pass aboneliği için alıyorlar. Özellikle yeni nesil konsol ailesinin en küçüğü series S, bu konuda oldukça avantajlı.
Üstelik Xbox, oyun tarafında da istediği atılımları yapamadığı zamanda yine imdadına Game Pass yetişti. Son birkaç yıldır oyun tarafında istediği başarıyı yakalayamayan Microsoft, yeni stüdyolar satın alarak hem oyun yapımcılığında gücünü katlarken hem de aldığı stüdyoların oyunlarını Game Pass'e ekleyerek sistemi de bir hayli güçlendirdi. Son olarak 68,7 milyar dolara Activision Blizzard'ı satın alan Microsoft, bu stratejisi ile hem kendi ekosistemini büyütüyor hem de rakiplerinin elini ciddi anlamda zayıflatıyor. Hatta en son yaşanan insomniac sızıntısı bunu kanıtlar nitelikte. Sony sadece Call of Duy cephesinde yıllık 1 milyar dolarlık bir gelir kaybı bekliyor. Yani Microsoft'un stratejisi işe yarıyor.
Game Pass'in geleceği ne olacak?
Game Pass günden güne büyümeye devam ediyor. Yayınlanmasının üzerinden 6 yıldan fazla geçmiş olmasına karşın, her ay daha fazla oyun kütüphanesine ekleniyor ve daha fazla insan abone oluyor. Ancak özellikle Activision Blizzard satın alımından sonraki süreçte, Game Pass'in büyük bir değişim geçirmesi bekleniyor. Bu değişimin anahtar kelimesi ise “online” oyunlar.
Game pass sisteminde pek fazla online oyun bulunmuyor. Geneli tek kişilik veya coop deneyimlere dayanan oyunlardan oluşan sistem kütüphanesinin, ilerleyen süreçte Call of Duty, WoW ve Diablo gibi online oyunlarla zenginleşecek olması, sistemin de değişmesini sağlayacak.
Şöyle ki sistem şu anda aylık olarak hikâye tabanlı oyunları oynayabilmemizi sağlıyor. Ancak bu oyunlar en fazla birkaç ay boyunca oyuncular tarafından oynanıyor, daha sonrasında ise eğer oyuncuyu bağlayabilecek bir oyun kalmadıysa, oyuncu sistemden çıkıyor.
Ancak online oyunlarda durum pek böyle değil. Genel olarak oyuncular aynı anda en fazla bir veya iki online oyun oynuyorlar. Üstelik bu oyunları genelde birkaç yıl boyunca oynamaya da devam ediyorlar. Haliyle bir oyuncu abonelik sisteminde bir oyun aracılığıyla yıllarca tutulabiliyor. Normal şartlarda bir oyun için 60 dolar kazanacak şirket belki de tek bir oyuncudan 300 hatta 400 dolar bir para kazanabiliyor. İlerleyen süreçte Game Pass için gelmesi beklenen online oyunlar için yeni bir Game Pass planı piyasaya sunulabilir ve WoW gibi aylık abonelikle girilebilen oyunlar Game Pass'in bu yeni plana bağlanarak oyuncuların doğrudan Game Pass ile bu oyunlara ve daha fazlasına erişimi sağlanabilir. Bu adım Game Pass ekosistemini ciddi anlamda büyütecek ve karlılığını arttıracak bir hamle olabilir.
İlerleyen süreçte neler olacağını bize zaman gösterecek, ancak kesin bir şey var ki o da Microsoft'un Game Pass ile ciddi bir başarı yakaladığı ve akıllı telefon piyasasının aksine oyun sektöründe tutunmayı hatta ciddi bir oyuncu olmayı başardığıdır. Sektörde gittikçe güçlenen şirket, tarihte de sektöre yön vermesiyle anılacak bir aktör haline geldi. Game Pass sistemini gittikçe güçlendiren şirket, eğer elinin altında bulunan oyun stüdyolarıyla beraber kaliteli oyunlar ortaya çıkartabilirse sektöre adını altın harflerle yazdırabilecek bir başarı sağlayabilir. Neler olacağını ise bizlere zaman gösterecek.