Kasko Fiyatlarında Değişiklik
Tüketici Konfederasyonu Sigorta Komisyonu Başkanı Turusan Bağcı'nın Açıklamaları
'Araç bedellerinde ve araç parça bedellerinin çoğunun ithal olması nedeniyle yüksek artışların olması kasko ve trafik sigortası primlerinin artmasına ana neden olarak gösterebiliyoruz.
Trafik sigortasında bedeni zararlar dediğimiz çarptığınız kişinin yaralanması, ölmesi durumunda tedavi masrafları, sakatlık tazminatı, ölüm tazminatı ödeniyor olması da trafik sigortası ve kaskoda bir maliyet unsuru olarak karşımıza çıkıyor. Araç bedellerinin, işçilik ve parça bedellerinin artmasıyla önümüzdeki dönemde önemli artışlar olması bekleniyor.
Trafik sigortası yaptıran kişi sayısında bir önceki yılın aynı dönemlerine göre artışlar var. Kasko poliçesinde ve trafik poliçesinde belli oranlarda artışlar var. Çünkü araç maliyetleri çok yüksek en küçük kazalarda bile 50-60 bin TL'den başlıyor.
Basit bir aynanın kırılması, farın kırılması gibi. Önemli hasarlar varsa 200-250 bin TL'lere çıkan tamir maliyetlerinin yüksek olması insanları kasko ve trafik poliçesi yapmaya itiyor. Sayılarda ciddi artış bekleniyor.
Araç bazında en az sigortasızlık oranı yüzde 6 civarında. 14 milyon 890 bin aracın sigortası var. Sigortasızlık oranı yüzde 6 civarında diyebiliriz. Minibüslerde 10-17 koltuklu minibüs 497 bin 700 adet civarında, yüzde 20'sinde sigorta yok.
TÜİK'te kayıtlı 210 bin küsür civarında otobüs var. Burada da sigortasızlık oranı yüzde 30'a yakın. Kamyonetler 4 milyon 425 bin civarında bunun sigortasızlık oranı yüzde 10. TÜİK'e kayıtlı 948 bin 331 adet kamyon var. Sigortasızlık oranı yüzde 20.34.
2 milyon 155 bin 435 traktörde sigortasızlık oranı yüzde 41. Traktörler en yüksek ikinci sigortasızlık oranın sahip. En yüksek sigortasızlık oranına sahip olan da motosikletler bunların yaklaşık yüzde 65'e yakını sigortasız.
Bunlar bizim için çok tehlikeli gördüğümüz sigortasızlık oranı. Pimi çekilmiş el bombası gibi trafikte dolaşan, araçlara, yayaya bedeni zarar verebilirler, yaralanma, ölümlü hasarlar olabilir. Maddi hasarlar çok büyük. Kamyon vb büyük araçların verdiği zararlar çok yüksek. Bu tüketiciler için ve kullanıcılar açısından büyük tehlike arz ediyor.
Elektronik ortamda bu kişiler tespit ediliyor. Kendilerine uyarı gönderilip bir süre verilmeli, örneğin 1 hafta içinde poliçeyi yaptırmazsa para cezası alınacağı gibi bu uygulamaların artırılması lazım.
İyi sürücülerde ödemeler 3200 TL civarından başlıyor. Kötü sürücüler 25 bin TL'ye kadar çıkıyor. İyi sürücü ile kötü sürücü arasında uçurum açılmaya devam ediyor. Yeni araç alanlar, hasarsız kullananlarda trafik sigortası yaptırma oranı yüksek.
Kasko fiyatına baktığımızda bu yıl kaskoda yüzde 120'ye yakın artış olduğunu söyleyebiliriz. Buna rağmen kaskoya ilginin artmaya devam ettiğini görüyoruz. Bunun daha fazla artacağını düşünüyoruz. Bazı sigorta poliçelerinde trafik sigortasına ulaşmayı kolaylaştıran özel düzenlemeler de yapıldı.
Kasko fiyatları aracın markası, modeli, yılına, sürücünün yaşına göre ciddi anlamda fiyatları etkileyen unsurlar. Standart hususi bir otomobilin kaskosunun 8-10 bin TL civarından başladığını söyleyebiliriz. En yüksekte araç değeri ve modeline göre lüks araçlarda bugün 600-800 bin TL civarında kasko poliçesinin çıktığını söyleyebiliriz. Lüks araçlarda kasko poliçesi bulmak zorlaştı.'