Trendyol'un yeni hedefi 'Doğu Avrupa'
Trendyol Grubu CEO'su İnan: 'Amacımız Avrupa, Orta Doğu ve Afrika'nın da içinde olduğu bölgenin en büyük e-ticaret şirketi olmak'
Azerbaycan'da basın mensuplarıyla bir araya gelen Trendyol Grubu CEO'su Erdem İnan, Türkiye'nin lider e-ticaret şirketi olduklarını belirterek, “Amacımız Avrupa, Orta Doğu ve Afrika'nın da içinde olduğu bölgenin en büyük e-ticaret şirketi olmak. 300 bin satıcının tamamını ihracatçı yapabilmeyi amaçlıyoruz. Önümüzdeki dönemde aslında hem Azerbaycan'da hem Körfez'de hem de Doğu Avrupa'da operasyonlarımızı büyütmek istiyoruz” dedi.
Türkiye'nin lider e-ticaret şirketi Trendyol, rotasını Orda Doğu'dan sonra Doğu Avrupa'ya çevirdi. Trendyol Grubu CEO'su Erdem İnan, InMerge Innovation Summit kapsamında, Azerbaycan'ın başkenti Bakü'de basın mensuplarıyla bir araya geldi. İnan toplantıda Trendyol'un Azerbaycan pazarına ilişkin sonuçlarını değerlendirirken, yurt dışı açılım ve e-ihracat planlarından da bahsetti.
“Amacımız Avrupa, Ortadoğu ve Afrika'nın da içinde olduğu bölgenin en büyük e-ticaret şirketi olmak”
Trendyol'un Türkiye e-ticaretinin lider şirketi olduğunu söyleyen İnan, “Amacımız da Avrupa, Orta Doğu ve Afrika'nın da içinde olduğu bölgenin en büyük e-ticaret şirketi olmak. Dolayısıyla burada bulunuyor olmaktan, Azerbaycan dijital ekosistemine katkıda bulunuyor olmaktan da gurur duyuyoruz bir Türk şirketi olarak. Yaklaşık 300 bin aktif satıcımız var ve bu 300 bin aktif satıcımızın da 125 milyondan fazla tekil ürünü var. Bu içinde bulunduğumuz coğrafyadaki en büyük, seçkin ve en büyük satıcı bazı. Bunun da tabii ki en temel sebebi Türkiye'nin çok iyi bir üretici olması. Biz özellikle moda, ev tekstil, ev dekorasyon, mobilya gibi kategorilerde içinde bulunduğumuz coğrafyanın aslında en büyük üreticisiyiz ve bu çok büyük bir avantaj. E-ihracat yapmak istediğiniz dünyada bu en büyük avantajlarından biri haline geliyor” dedi.
“Hedefimiz 2026'da 10 milyar dolarlık bir ihracat hacmine ulaşmak”
Türkiye'nin e-ticaret platformu olarak kendi geliştirdikleri teknolojilerle yurtdışına açılmak amacıyla yola çıktıklarını belirten İnan, “Hedefimiz 2024 yılında 2 milyar dolar, 2026 yılında da 10 milyar dolarlık bir ihracat hacmine ulaşmak. Yaklaşık 51 bin satıcımız ihracat yaptı Trendyol üzerinden. Bu 51 bin satıcının 42 bin tanesi hayatında ilk defa Türkiye dışında bir yere ürün gönderdi. Bu bizim için bir gurur kaynağı. Sattığımız ürünlerin yaklaşık yüzde %80'i Türkiye'de üretiliyor. Dolayısıyla yine bu bütün coğrafyadaki e-ticaret şirketlerine baktığımızda Trendyol'u farklı kılan şeylerden bir tanesi de bu. Sattığımız ürünler Türkiye'de üretiliyor ve bu ürünler fiyat-kalite açısından, işte pazarda rekabetçilik açısından içinde bulunduğumuz bölgede aslında eşsiz ve rekabetçi. Girdiğimiz bütün pazarlarda bunun avantajını çokça hissediyoruz” diye konuştu.
Türkiye'deki 125 milyon ürünün neredeyse yüzde 90'ının Trendyol üzerinden Azerbaycan'daki müşterilere sunulduğunu vurgulayan İnan, “Azerbaycan'ın el üretimi ürünleri, zanaatkarların yaptığı, aile işletmelerini yaptığı ürünleri müşterilerle buluşturduk. Geçtiğimiz haftada yayına çıktı. Azerbaycanlı ve Türk müşterilerle buluştu. Yakın zamanda Avrupa'daki ve Körfez ülkelerindeki müşterilerle de buluşacak. O sürecin sonunda da başka Azerbaycanlı satıcıları da platformumuzda öncelikle Azerbaycan'a satmak üzere ama uzun vadede bütün bölgede satmak üzere yayına almayı planlıyoruz” dedi.
“10 milyar dolarlık ihracata çıkabilmek için yaklaşık 5 milyar dolarlık bir yatırım yapmamız gerekiyor”
İlerideki hedeflere ulaşabilmeleri için yapmaları gereken yatırımlardan bahseden İnan, “Bizim önümüzdeki dönemde bu 10 milyar dolarlık ihracata çıkabilmek için yaklaşık 5 milyar dolarlık bir yatırım yapmamız gerekiyor. Yurtdışındaki operasyonun altyapısı için ve bu 5 milyar dolarlık yatırımın içerisinde yeni müşterilere yeni müşteri kazanımı için yapılan pazarlama faaliyetleri de var, onlara verilen kuponlar da var. Türkiye'de, İGA'da da başladık biliyorsunuz 36 milyon Euro'luk bir yatırımımız var. Hem Türkiye'de hem de ilgili bölgelerde kuracağımız depolar, aktarma merkezleri, ürünün aslında geri toplanması için yapılan altyapı yatırımları falan gibi çok dallı budaklı bir ekosistem kurmamız gerekiyor. Bunların hepsi için yapacağımız toplam yatırımı takip ediyoruz” diye konuştu.
“E-ihracatın toplam ihracattaki payını yüzde 10'a çıkartmak için en çok katkıda bulunan şirket olmak istiyoruz”
E-ihracatın çok önemli olduğunu ve Ticaret Bakanlığı'nın bu konuda çok net bir iradesinin olduğunun hatırlatan İnan, “E-ihracatın toplam ihracat içindeki payı şu an yüzde 1 civarında. Bunu yüzde 10'a çıkartmak gibi bir hedef var. Biz bu hedefe gücümüz yettiğince, elimizden geldiğince en çok katkıda bulunan şirket olmak istiyoruz sadece. Bu süreç içine girdikçe de görüyoruz ki çok zor bir süreç aslında. Yani satıcıların başka bir ülkedeki müşteriye sorunsuz bir şekilde ürün satabilmesi için çok büyük bir yatırım yapmanız gerekiyor, teknolojik anlamda da. Türkiye'de bizim yaklaşık 2 bin mühendisimiz var. Bunun hepsi Türkiye'deki 100'den fazla üniversitede yetişmiş mühendisler ve bütün altyapımızı da bu mühendislerimiz aracılığıyla biz yapıyoruz. Burada biz bir ihracat modülü geliştirdik son bir senede. Bu e-ihracat modülü bir satıcının ürünlerine bakıyor ve o satıcının ürünlerinin kategorilerine girilen bilgilere göre hangi ülkelere nasıl gönderebileceğini hesaplıyor ve onları tek bir tuşla ihracata açmalarını sağlıyor” ifadelerini kullandı.
“Doğu Avrupa Satıcılarımızın başarılı olduğu bir coğrafya”
Trendyol'un bir sonraki adımının 2024'ün Ocak ayında Doğu Avrupa ülkeleri olacağını vurgulayan İnan, “Körfez ülkelerine baktığımızda biz orada Türk ürünlerinin, Türk markalarının, Türk kültürünün en çok takipçisinin olduğu bölge neredeyse. Şimdi öyle baktığımız zaman dedik ki biz Körfez ülkelerine bir avantajımız olabilir ve gerçekten pazara girdiğimizde de bu avantajı fazlasıyla hissettik. Hem lojistik olarak yakınız hem de kültürel olarak aslında tutan çok fazla şey var ve markaların da tanınır, bilinir olması aslında bize o açıdan büyük avantaj sağladı. Şimdi aynı şekilde Doğu Avrupa'ya baktığımızda biz şunu gördük. Satıcılarımızın başarılı olduğu bir coğrafya Doğu Avrupa. Yani Türk markaları, özellikler Türk moda markaları Doğu Avrupa'daki birçok ülkede baya başarılı. Önümüzdeki dönemde biz Romanya, Macaristan, Yunanistan ve Çek Cumhuriyeti bu 4 ülkeyi biraz daha önde gördük. Bu bahsettiğimiz sıralamada. Bunların içerisinde de ürünlerin orada nasıl performans göstereceğinden, pazarlamanın ne kadar maliyetli olduğuna, lojistik açıdan oraya ulaşmanın ne kadar kolay olduğundan, o ürünlerin ve kültürümüzün belki orada ne kadar pozitif algılanmasına kadar bir sürü şeylere dikkat ederek bu kararı verdik” dedi.
Doğu Avrupa'ya açılım denemesi yapacaklarını ifade eden İnan, “Belki dört ülkeden iki tanesi biraz daha öne çıkacak ilk sonuçlardan ve ilk sonuçlardan öne çıkan yerlere de daha derinlemesine yatırım yapmaya başlayacağız. Biz biraz daha odamızın yakın zamanda Doğu Avrupa, Azerbaycan, Almanya da bizim zaten bir işimiz var şu anda ve Körfez ülkeleri olduğunu düşünüyoruz. Bu pazarın aslında çok ciddi bir pazar olduğunu ve Türk markaların, Türk üreticisinin de aslında başarılı olduğu ve olabileceği daha da başarılı olabileceği pazar olarak görüyoruz” dedi.
“Deprem bölgesi ayağa kalkana kadar oturmayacağız”
Trendyol üzerinden ihracat yapan 42 bin satıcıdan 8 bininin deprem bölgesinden olduğunu söyleyen İnan, “Biz deprem olduğu gün dedik ki bu bölge ayağa kalkana kadar biz oturmayacağız. Biz hala oturmadık. Bölge de çok güzel bir şekilde ayağa kalkıyor. Ona da elimizden gelen desteği vermeye çalışıyoruz, ihracat çok güzel bir destek onlar için ve çok mutlu da oluyorlar. Bizim çok satışımız da var orada birebir dokunduğumuz her gün. Yani nasıl gittiğini takip ettiğimiz. O bölgeye de elimizden geldikçe destek vermeye gayret ediyoruz” ifadelerini kullandı.
“Amacımız 300 bin satıcısının tamamını ihracatçı yapabilmek”
Trendyol'un satıcılarının ihracat yapabilecek duruma getirmeyi amaçladıklarından bahseden İnan,“Amacımız 300 bin satıcısının tamamını ihracatçı yapabilmek. Biz bu seneni henüz kapatmadık ama yaklaşık 750 milyon dolar civarında bir rakamla bitireceğiz yurt dışı cirosunu. Önümüzdeki sene 2 milyar dolar olmasını hedefliyoruz. Bunun 2026 da 10 milyar dolar olmasını hedefliyoruz. Yani bunu da yapabilecek yatırımları ve aslında buradaki isteği göstereceğiz. Biz iradeyi göstereceğiz önümüzdeki dönemde. Önümüzdeki dönemde aslında hem Azerbaycan'da hem Körfez'de hem de Doğu Avrupa'da operasyonlarımızı büyütmek istiyoruz. Biz bu pazarlara inanıyoruz. Bu pazarlarda dijital ekosistem oluşturmayı iyi buluyoruz, doğru buluyoruz, pozitif etkimize uygun buluyoruz” dedi.