Türkiye'de Sadece 1 Yılda 16,5 Milyon İçerik Topluluk Kuralları İhlali Nedeniyle TikTok'tan Kaldırıldı

Hemen her gün yeni bir rezilliğin ortaya çıktığı ve kapatılması gündemde olan TikTok'ta sadece geçen yıl 16,5 milyon içerik şikayete bile gerek kalmadan kaldırıldı.

Bir çok ülkede yasaklanan, Türkiye'de yasaklanması ve kısıtlanması gündemde olan TikTok'ta 2023 yılında 16,5 milyon içerik topluluk kurallarını ihlal ettiği gerekçesiyle kaldırıldı.

Dünyanın en popüler sosyal medya uygulamalarından olan TikTok'un moderasyon ekibi oldukça sıkı bir şekilde çalışmakta. Sıkı bir topluluk kurallarına sahip olan platformda kuralları ihlal eden içerikler daha şikayet edilmeden siliniyor ve bu rakam Türkiye'de 16,5 milyon içeriğe ulaştı.

TikTok Orta Doğu, Kuzey Afrika, Türkiye Bölgesi Kamu Politikaları Yöneticisi ve Türkiye Sözcüsü Emir Gelen, geçen yıl Türkiye'de yaklaşık 16,5 milyon içeriğin "topluluk kuralları"nı ihlal ettiği gerekçesiyle kaldırıldığını belirterek, "Bu içeriklerin çok önemli kısmının henüz şikayet edilmeden platformdan kaldırılması sağlandı." dedi.

Gelen, ayda 1 milyarın üzerinde içeriğin paylaşıldığı TikTok'ta güvenliği sağlamak için çok yönlü strateji oluşturmak gerektiğine işaret etti.

Bu süreci, hem kural ihlallerinin otomatik tespit edilmesini sağlayan yapay zeka teknolojisi, hem de 40 binden fazla kişiden oluşan ve manuel incelemede bulunan ekipleriyle yürüttüklerini anlatan Gelen, moderasyon ekiplerinin de TikTok'taki içeriklerin "topluluk kuralları"na uymasını sağlamak için her gün çalıştığını bildirdi.

Gelen, Türkiye'de kural ihlali yapılan içeriklerin yüzde 98,9'unu proaktif olarak kaldırdıklarını aktararak, şunları kaydetti:

"Bu, küresel ortalamanın üzerinde bir oran. Geçen yıl Türkiye'de yaklaşık 16,5 milyon içeriği 'topluluk kuralları'nı ihlalden dolayı kaldırdık. Bu içeriklerin çok önemli kısmının henüz şikayet edilmeden platformdan kaldırılması sağlandı. TikTok olarak şikayetlere verdiğimiz cevaplar, eğitimli profesyoneller ve avukatlardan oluşan ekip tarafından incelenerek oluşturuluyor. Bu noktada kullanıcılarımızın işbirliğini çok önemsiyoruz.

Şikayet edilen içeriğin kuralarımızı ihlal etmediğinin tespit edilmesi halinde, hukuka aykırı içeriğin kaldırılması amacıyla söz konusu içerik şirket içi hukuk ekibimiz tarafından incelemeye tabi tutuluyor. İçeriğin hukuka aykırı olması veya 'topluluk kuralları'mızı ihlal etmesi halinde, 'Olay Yönetim' ve 'Kullanıcı Geribildirimi' ekipleri içeriği kaldırarak raporlayan kişiye cevap veriyor. İçeriğin kurallarımızı ya da herhangi bir mevzuatı ihlal etmemesi durumundaysa şikayete olumsuz dönülüyor ve içerik kaldırılmıyor."

MODERASYON SÜRECİ OLDUKÇA DETAYLI

TikTok olarak platformda yasakladıkları belli başlı eylemlerin olduğunu belirten Gelen, bunların "TikTok'a yetkisiz yöntemlerle erişme, hassas, gizli, ticari veya kişisel bilgi edinme girişimleri ve platformun güvenliğini, bütünlüğünü veya güvenilirliğini kötüye kullanma" olarak sıralanabileceğini söyledi.

Gelen, kendi moderasyon süreçlerini yönetirken ve kullanıcılardan gelen talep ve şikayetleri değerlendirirken, bu yasaklı eylemlerden yola çıkarak oluşturdukları politika kategorilerinden yararlandıklarını anlatarak, "Bu kategoriler, 'dürüstlük ve özgünlük', 'gizlilik ve güvenlik', 'güvenlik ve nezaket', 'akıl ve ruh sağlığı', 'düzenlemeye tabi ürünler ve ticari faaliyetler', 'hassas ve yetişkinlere yönelik temalar' ile 'gençlerin güvenliği ve refahı' olarak belirlenmiş durumda. Yayınladığımız son Şeffaflık Raporu'muza göre en çok içerik kaldırılan kategorimiz, yüzde 33,3'le 'hassas ve yetişkinlere yönelik temalar' oldu." değerlendirmesini yaptı.

TikTok'u faaliyet gösterdikleri her pazarda olduğu gibi Türkiye'de de eğlence platformu olarak konumlandırdıklarına işaret eden Gelen, TikTok'u, "13 yaş ve üzerindeki her kesimden, görüşten insanın keyifli vakit geçirmesine olanak tanıyan, fikir ve ifade özgürlüğünün olduğu, kullancılarına ilham veren ve onların kreatifliğini destekleyen bir dünya" olarak tanımladıklarını belirtti.

Gelen, bu platformun, kendine has kuralları yanında, faaliyet gösterdiği ülkelerin değerlerini de paylaştığını bildirirken, "TikTok olarak hem globalde hem Türkiye'de 'topluluk kuralları'na sıkı sıkıya bağlıyız. Bu kuralların ihlalini tespit ettiğimiz anda pek çok yaptırımımız oluyor. Türkiye değerlerine olan yaklaşımımızı ise yerelleşmeye yönelik yaptığımız çalışmalarda açıkça ortaya koyduğumuza inanıyoruz." diye konuştu.

ÖNCELİK GENÇLERİN GÜVENLİĞİ

Her ülkede olduğu gibi Türkiye'de de gençlerin güvenliğinin öncelikleri arasında olduğunu aktaran Gelen, şunları kaydetti.

"18 yaş altındaki kullanıcılarımıza 60 dakikalık günlük TikTok kullanım süresi sunuyoruz. Ayrıca 13-18 yaş gençlere ait TikTok hesaplarının ebeveyn kontrolünde olmasını sağlayan 'Aile Eşlemesi' özelliğimizi yaygınlaştırmak için çalışıyoruz. Bu özellik, platformdaki ebeveyn ve genç hesaplarının birbirine bağlanmasına, güvenlik ayarlarının kişiselleştirilmesine, uygulamadaki ekran sürelerinin ayarlanmasına, akışta görüntülenebilecek içeriklerin aileler tarafından belirlenmesine imkan tanıyor. Yakın zamanda Aile Eşlemesi kullanımını Türkiye'de artırmaya yönelik kampanya başlattık. Amacımız, TikTok'un aile dostu platform olarak kalmasını sağlamak."

Bugüne kadar olduğu gibi bundan sonra da sorumluluk bilinciyle, platforma yönelik soru işaretlerini kaldırmak için üzerlerine düşen ne varsa yapmaya devam edeceklerini aktaran Gelen, yasa yapıcıların ortaya koyduğu endişelerin, halktan aldıkları geri bildirimlere dayandığını söyledi.

Kendilerine iletilen her türlü soruyu şeffaflıkla cevaplamaya çalıştıklarına dikkati çeken Gelen, doğru bilinen yanlışları düzeltmek için ellerinden geleni yaptıklarını ve yapmaya da devam edeceklerini söyledi.

Gelen, soruları cevaplamak ve kendilerini ifade etmek için TBMM Dijital Mecralar Komisyonu'na 2 kez katıldıklarını anımsatarak, bu davetleri çok önemsediklerini, başka bir davet gelmesi halinde bir kez daha memnuniyetle katılacaklarını sözlerine ekledi.

MUHABİR

Bakmadan Geçme